Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Megabajty na torach

1 listopada 2019 7 min czytania
Megabajty na torach

Streszczenie: W Polsce rynek przewoźników kolejowych cargo składa się z jednego dominującego przewoźnika oraz kilkudziesięciu mniejszych firm świadczących usługi transportu kolejowego. Planowanie pociągów towarowych jest złożonym procesem, wymagającym uwzględnienia wielu zmiennych, takich jak bieżące położenie lokomotyw i wagonów, dostępność maszynistów oraz infrastruktury. Wsparcie systemów informatycznych umożliwia częściową lub pełną automatyzację tych procesów, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami w czasie rzeczywistym. Zintegrowane systemy IT, takie jak RAILSoft Business Solutions oferowany przez firmę Petrosoft.pl Technologie Informatyczne, wspomagają optymalizację wykorzystania taboru kolejowego, co przekłada się na zwiększenie przychodów oraz redukcję kosztów eksploatacji i przewozów. System ten obsługuje około 24% pracy przewozowej w Polsce oraz około 19% masy towarów przewiezionych koleją w kraju. Dzięki integracji z innymi systemami oraz możliwości pracy w modelu wielofirmowym, platforma RAILSoft automatyzuje wiele czynności, które wcześniej były wykonywane manualnie, co pozwala na elastyczność planowania i szybszą obsługę klienta.

Pokaż więcej

Na rynku przewoźników kolejowych CARGO w Polsce jest jeden dominujący przewoźnik i kilkadziesiąt różnych firm realizujących usługi związane z przewozami szynowymi. Planowanie pociągów towarowych wymaga uzgodnień między stronami, ale wspiera je system IT pozwalający na częściową albo pełną automatyzację wielu procesów biznesowych.

Partenerem materiału jest Petrosoft.

Efektywne planowanie pociągów towarowych jest bardzo skomplikowanym procesem, uzależnionym od wielu zmiennych, które na niego wpływają. Dlatego ważnym elementem jest praca na danych w czasie rzeczywistym. Osoba za to odpowiedzialna musi znać bieżące położenie lokomotyw, wagonów, wiedzieć, czy będą w danym czasie dostępni maszyniści oraz infrastruktura, czyli zasoby, które zostały uwzględnione na poziomie planowania operacyjnego. Każda zmiana związana z niedostępnością zasobów burzy cały proces i wymaga ponownego planowania. Problem rozwiązuje system informatyczny, wykorzystujący zaawansowane narzędzia IT, który może automatycznie albo półautomatycznie zaplanować transport koleją na podstawie dostępności zasobów, zleceń handlowych oraz listów przewozowych.

System informatyczny wspomaga optymalizowanie wykorzystania zasobów kolejowych. Godzina pracy lokomotywy może przynieść przychód w wysokości kilkuset złotych. Łatwo więc policzyć straty wynikające z przestojów, mnożąc tę kwotę przez 365 dni w roku i liczbę lokomotyw będących w zasobach materialnych firmy. Okazuje się, że nieefektywne korzystanie z taboru może potężnie uszczuplać wpływy.

Zintegrowany system informatyczny, z którego korzystają uczestnicy rynku przewozów kolejowych typu cargo, nie tylko optymalizuje proces planowania, ale też pozwala zwiększyć przychody poprzez efektywne wykorzystanie taboru kolejowego, optymalizuje koszty eksploatacji i samych przewozów.

Jak ten proces wygląda? Zanim przewoźnik kolejowy uruchomi pociąg towarowy, musi przeprowadzić wiele działań biznesowych, w które wchodzą:

  • handlowe – zapytania ofertowe, oferty, kalkulacje, planowane umowy przewozowe, rozliczenie przewozów;

  • kontrolingowe – system na bieżąco monitoruje rentowność przewozów w stosunku do kalkulacji planowanej;

  • planowanie strategiczne – plan pociągów tygodniowy/miesięczny na podstawie zleceń przewozów od klientów;

  • planowanie operacyjne – realizowanie przewozów, planowanie obsad, tzw. obiegowanie wagonów i lokomotyw (chodzi o ustalenie miejsca geograficznego położenia wagonu i lokomotywy oraz zaplanowanie przyjazdu taboru do miejsca docelowego);

  • techniczne – monitorowanie przeglądów: lokomotywy i wagony muszą mieć wykonane przeglądy zgodnie z obowiązującymi przepisami, monitorowane są też podzespoły wagonów i lokomotyw (wyposażenie), które mają własny cykl przeglądowy;

  • osobowe – monitorowanie czasu pracy, znajomości szlaku, uprawnień i licencji na lokomotywy, badań lekarskich (aby uruchomić lokomotywę, maszynista musi posiadać ważną licencję maszynisty, świadectwo znajomości danego typu lokomotywy, posiadać „znajomość szlaku”).

Branżowe rozwiązanie informatyczne dla rozproszonych uczestników rynku

Sprawdzony system RAILSoft Business Solutions do zarządzania firmami kolejowymi (w tym do realizacji przewozów kolejowych) oferuje firma Petrosoft.pl Technologie Informatyczne, która już od 12 lat dostarcza rozwiązania IT dla branży kolejowej. Jej branżowe doświadczenie to 18 wdrożeń w firmach kolejowych, w tym dla dziesięciu przewoźników (osiem zakończonych wdrożeń, dwa w trakcie), w firmach zajmujących się wynajmem wagonów i lokomotyw, naprawami taboru, prowadzących intermodalny terminal kontenerowy (szeroki tor / wąski tor / transport samochodowy), zarządzających bocznicami kolejowymi.

System RAILSoft Business Solutions obsługuje powyżej 24% pracy przewozowej w Polsce oraz ok. 19% masy towarów przewiezionych koleją w Polsce, około 26% w przewozach intermodalnych według masy.

RAILSoft pozwala na integrację z innymi systemami, które obsługują: dokumenty R7, listy przewozowe, dane kartotekowe. Poza tym przewoźnicy mogą awizować przyjazdy pociągów oraz generować listy przewozowe. Pracownicy za pomocą urządzeń mobilnych wypełniają karty pracy oraz przygotowują dokumenty kolejowe wymagane przepisami prawa.

System pozwala również na pracę w modelu wielofirmowym – przedsiębiorstwa mogą mieć podgląd na wspólne zasoby, mają dostęp do zaplanowanych pociągów, rejestrują umowy handlowe, które definiują zasady rozliczeń usług przewozowych z ich klientami. Wykorzystanie platformy automatyzuje wiele czynności, które obecnie są wykonywane manualnie. Firmy mogą sobie świadczyć wzajemne usługi z wykorzystaniem wspólnego modułu „Planowania pociągów”, co powoduje elastyczność planowania i szybkość obsługi klienta.

Firma oferująca usługę przewozów, która korzysta z platformy, może w tej sytuacji konkurować ceną, elastycznością i czasem dostaw, a przede wszystkim optymalnie wykorzystać swoje zasoby, czyli zmniejszyć koszty i zwiększyć przychody.

Elementem integracyjnym jest również przekazywanie do systemu danych eksploatacyjnych lokomotyw w czasie rzeczywistym, co pozwala aktywnie przeciwdziałać usterkom i awariom. Kolejnym ważnym elementem jest wymiana danych z wykorzystaniem technologii blockchain, przeznaczonej dla przedsiębiorstw, które nie chcą używać modelu wielofirmowego.

Moduł „Sztucznej Inteligencji” automatyzuje proces planowania i replanowania pociągów w przypadku niedostępności zasobów. Pozwala również na podpowiadanie optymalnego wykorzystania lokomotyw pod kątem równomiernej eksploatacji oraz przewiduje usterki i awarie (predictive maintenance – zapobieganie usterkom).

Kto korzysta z infrastruktury

Na rynku polskim na infrastrukturze kolejowej operuje ponad 140 podmiotów, w tym 116 firm posiadających licencje przewoźników. W łańcuchu bezpieczeństwa kolejowego należy wymienić również: przewoźników kolejowych, firmy zajmujące się wynajmem lokomotyw i wagonów, przedsiębiorstwa odpowiedzialne za techniczne utrzymanie wagonów zgodnie z prawem (ECM), prowadzące warsztaty naprawcze i intermodalne terminale kontenerowe oraz zarządców bocznic.

Te, które chcą korzystać z infrastruktury kolejowej, muszą uzyskać certyfikat bezpieczeństwa kolejowego od regulatora Urzędu Transportu Kolejowego. Dokument reguluje zasady utrzymania taboru MMS (Maintenance Management System) oraz procedury bezpieczeństwa – SMS (Safety Management System). Za zarządzanie dostępem do infrastruktury kolejowej PKP PLK odpowiada system informatyczny SKRJ Indeks górny 1, dzięki któremu można zarezerwować i kupić rozkład jazdy Indeks górny 2. Z kolei system SEPE Indeks górny 3 służy do pobierania informacji zwrotnych od zarządcy infrastruktury.

Pewną barierą w przewozach jest dostępność zasobów, czyli lokomotyw, wagonów, ludzi (na przykład brakuje kilku tysięcy maszynistów oraz kilkuset lokomotyw).

Rozproszony rynek przewozów kolejowych zgodnie z regulacjami UE wprowadza bardzo dużą konkurencyjność w zakresie: cen za usługę, czasu dostarczenia przesyłki, wielkości nadawanej przesyłki kolejowej (w przypadku kolejowego transportu minimalną jednostką transportową jest wagon lub kontener), elastyczności usługi i obsługi, dostarczenia usługi kompleksowej: przewozowej, intermodalnej itp.

Platforma RAILSoft wiele z tych problemów rozwiązuje i optymalizuje pod kątem biznesowym.

  1. SKRJ – nazwa własna oprogramowania PKP PLK

  2. Wymóg formalny ze strony zarządcy infrastruktury (firma zarządzająca torami w Polsce). PKP PLK wymaga zakupienia rozkładu jazdy, czyli uzyskania zgody formalnej, za którą trzeba zapłacić, na wjazd na tory w danym dniu i godzinie na danej relacji.

  3. SEPE – nazwa własna oprogramowania PKP PLK

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Branża logistyczno–transportowa wkracza na poziom 4.0 

Weronika Podhorecka PL

Branża TSL ma dwa główne problemy – brak kierowców i niskie marże. Ponieważ biznes działa na granicy opłacalności, to jeżeli ma kreować pozytywne doświadczenia klientów, powinien sięgać coraz szerzej po narzędzia cyfrowe.

Rewolucja w zarządzaniu płatnościami i relacjami 

Anna Sobotnik PL

„Finansowanie dostawców” – narzędzie wspomagające współpracę między spedytorami i przewoźnikami, które zaoferował ING Bank Śląski.

Nietypowe i ponadgabarytowe przesyłki w spedycji 

Organizacja przewozu towarów typowych nie jest tak skomplikowana jak przygotowanie przesyłki niestandardowej, ponadwymiarowej, niebezpiecznej czy szczególnie cennej.

Magazyny przyszłości 

Paweł Sapek PL

Większość firm koncentruje się na rozwiązywaniu problemów klientów i działa tak, aby ułatwiać im prowadzenie biznesu.

Bolidem do Niemiec, Włoch i Czech 

Grupę Raben łączy z Niemcami, Włochami i Czechami ścisła współpraca. Firma rozwija i promuje połączenia z tymi rynkami, a wspólnym mianownikiem tych działań w 2019 roku jest bolid Formuły Student.

Sukces dzięki optymalizacji 

Rozwój sektora logistycznego przyspiesza z każdym rokiem, a napędzają go zarówno nowoczesne technologie, jak i rosnące wymagania klientów końcowych.

Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!