Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Analityka i Business Intelligence
Magazyn (Nr 12, marzec 2022)

Jak analizować dane na temat zespołów z korzyścią dla biznesu?

1 marca 2022 22 min czytania
Zdjęcie Anita Zbieg - Założycielka oraz CEOnetwokperspecive.io. Od siedmiu lat zajmuje się analizą sieci współpracy w organizacji i analityką HR. 
Anita Zbieg
Zdjęcie Dorota Piotrowska - VP of People and Organisation Development w HCM Deck oraz Advisory Board Member – HR Product Strategy w  Network Perspective
Dorota Piotrowska
Jak analizować dane na temat zespołów z korzyścią dla biznesu?

Streszczenie: Analiza danych na temat nawyków i doświadczeń pracy zespołów pozwala na poprawę produktywności, dobrostanu pracowników oraz dostosowanie działań do rzeczywistych potrzeb organizacji. Dzięki odpowiedniej analizie możliwe jest zidentyfikowanie problemów takich jak nieefektywne spotkania, nadmiar obowiązków, wielozadaniowość czy brak wsparcia ze strony liderów. Tego rodzaju podejście daje możliwość reagowania na problemy związane z warunkami pracy, co przekłada się na poprawę wydajności i zmniejszenie rotacji. Kluczowe jest, aby procesy analityczne były odpowiedzią na konkretne potrzeby biznesowe, a uzyskane dane były systematycznie dostosowywane do działań w długoterminowej perspektywie, szczególnie w zakresie wsparcia liderów. Aby analityka ta była skuteczna, musi być wdrożona w organizacji zgodnie z etycznymi zasadami, z poszanowaniem prywatności i z uwzględnieniem szerokiej dystrybucji wiedzy wśród osób, które jej najbardziej potrzebują.

Pokaż więcej

Analityka danych na temat nawyków i doświadczeń pracy pozwala znacząco zwiększyć produktywność w firmie, dobrostan zespołów i odpowiada na realne potrzeby biznesu.

Spędzam po 6–8 godzin dziennie na spotkaniach. W efekcie własną pracę wykonuję między 7.00 a 9.00, po 21.00 lub w weekendy. Trudno mi nawet zjeść lunch i zrobić sobie kawę. Czuję się przeciążony fizycznie, poznawczo i emocjonalnie, a i tak nie jestem przekonany, czy dobrze wykonuję swoją pracę. To obecnie odczucia wielu osób, zarówno pracowników pierwszej linii, jak i menedżerów, które działając w modelu zdalnym czy hybrydowym, niekoniecznie mają kontrolę nad swoimi bieżącymi zadaniami. To powoduje, że na dłuższą metę, szczególnie realizując trudne projekty, stają się mniej wydajne. W efekcie całe organizacje działają w sposób nieoptymalny.

Jednym ze sposobów na gruntowną zmianę tego stanu rzeczy jest wykorzystanie analityki danych dotyczących nawyków i doświadczeń pracy zespołów. Pozwala ona zdiagnozować takie problemy, jak: nieefektywne spotkania, brak czasu na pracę głęboką, zbyt duże rozproszenie związane z wielozadaniowością, niepotrzebne nadgodziny, niewystarczające wsparcie lidera oraz brak możliwości uczenia się od innych. Pozwala to interweniować w sytuacji, gdy dane wskazują na brak odpowiednich warunków pracy, które przekładają się na chęć odejścia czy niższą wydajność. Analiza takich sygnałów prowadzona w sposób etyczny, na poziomie zespołów, a nie pracowników, i z poszanowaniem prywatności, pomaga stworzyć środowisko, w którym współpraca jest ponadprzeciętnie efektywna, w którym jest więcej czasu na wykonywanie zadań wymagających koncentracji, a pracownicy czują się zmotywowani.

Aby przynieść spodziewany efekt, analityka nawyków i doświadczeń pracy musi jednak spełniać trzy kluczowe warunki. Po pierwsze, projekty analityczne powinny być odpowiedzią na rzeczywiste i sprecyzowane potrzeby biznesu. Po drugie, inicjatywy działu HR, zamiast zakończyć się w fazie projektowej jednym wynikiem, powinny raczej stać się produktami w konkretny sposób wpływającymi na działania biznesowe w długim okresie – dostarczając dane na bieżąco i pokazując zmiany. Po trzecie, wiedza pozyskana z danych na temat zespołów powinna być szerzej dystrybuowana w organizacji, zwłaszcza tam, gdzie jest najbardziej potrzebna, czyli do liderów zespołów.

Zacznijmy jednak od tego, czym konkretnie jest analityka nawyków i doświadczeń pracy zespołów, jak osadzić ją w kontekście analityki wykorzystywanej w HR i jak jest prowadzona.

Zostało 91% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!