Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji

Analityka i Business Intelligence

Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru Analityka i Business Intelligence Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru

Sztuczna inteligencja obiecuje, że wykonywanie zadań będzie łatwiejsze, praca – bardziej produktywna, a firmy – bardziej wydajne. Najnowsze badania przeprowadzone przez Slack wykazały, że 80% pracowników korzystających z generatywnych narzędzi AI doświadcza wzrostu produktywności – a to dopiero początek! Asystenci AI, tacy jak Salesforce Einstein Copilot, potrafią już odpowiadać na pytania, generować treści i dynamicznie automatyzować działania. Pewnego dnia asystenci AI staną się cyfrowymi agentami sprzedaży i usług. Będą przewidywać nasze potrzeby oraz działać w naszym imieniu.

TO WSZYSTKO BRZMI ŚWIETLANIE, jednak wraz z każdym postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji pojawiają się nowe obawy natury etycznej. A co, jeśli asystent AI źle zarekomenduje produkt? A co, jeśli podejmie błędne działania w istotnych sprawach, takich jak finanse osobiste lub informacje medyczne? Wówczas stawka staje się bardzo wysoka. Pojawia się zatem niezwykle istotne pytanie: w jaki sposób możemy wykorzystać moc AI bez narażania się na ryzyko?

Człowiek u steru

Należy podkreślić, że AI sama w sobie ciągle ewoluuje. Każdego dnia wykonujemy krok naprzód, ale nie zawsze jesteśmy w stanie wyjaśnić, dlaczego sztuczna inteligencja robi to, co robi. Nie jesteśmy także w stanie wyeliminować każdej niedokładności, toksyczności lub dezinformacji. Dlatego, zdaniem Salesforce, sztuczna inteligencja zawsze powinna być nadzorowana i to ludzie muszą mieć pełną kontrolę nad systemami AI. Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, może być coraz trudniej nadać jej ludzki charakter. Niewykonalne jest to, żebyśmy angażowali się w każdą interakcję ze sztuczną inteligencją nowej generacji lub przeglądali każdy wynik przez nią wygenerowany.

Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety? Analityka i Business Intelligence Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety?

Co robi Microsoft Copilot, czego nie robią ChatGPT oraz alternatywne rozwiązania sztucznej inteligencji? Czy warto go poznać? Oto odpowiedzi na te pytania.

Generatywna sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, czyli czym są ChatGPT i DALL-E Analityka i Business Intelligence Generatywna sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, czyli czym są ChatGPT i DALL-E

Systemy, których można używać do tworzenia nowych treści, w tym audio, kodu, obrazów, tekstu, symulacji i filmów, to narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji (AI). Najnowszy postęp w tej dziedzinie może radykalnie zmienić sposób, w jaki podchodzimy do tworzenia treści.

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle INNOWACJE Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego.

Najnowsze w: Analityka i Business Intelligence
Spraw, by praca z danymi miała sens

W miarę jak praca z danymi pochłania coraz więcej energii pracowników, ich zaangażowanie stale spada. Menedżerowie mogą wdrażać strategie, które nadadzą tym zadaniom większy sens. Cztery kluczowe podejścia mogą pomóc: zatrudnianie architektów informacji do zarządzania przepływem danych, łączenie zadań związanych z danymi z możliwościami rozwoju osobistego, zapewnianie kontaktu z liderami i beneficjentami pracy oraz pozyskiwanie informacji zwrotnych od pracowników na temat ich doświadczeń w pracy z danymi.

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy? Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach.

Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce

Liberty Corporation to lider na polskim rynku motocyklowym. Od 2006 r. oferuje pełną gamę usług i produktów dla motocyklistów. Firma dostarcza nie tylko najwyższej klasy motocykle, ale też akcesoria, odzież oraz usługi serwisowe i wynajmu.

Pod marką Liberty Motors jest importerem i dystrybutorem renomowanych producentów motocykli, takich jak Ducati, Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, BMW Motorrad, Harley‑Davidson, Husqvarna, KTM oraz Yamaha. Wszystkie te prestiżowe marki są dostępne w salonach Liberty Motors zlokalizowanych w pięciu miastach w Polsce: Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Piasecznie i Gdańsku.

Pod marką Liberty Marine firma jest wyłącznym importerem na Polskę luksusowych łodzi motorowych i żaglowych, takich marek jak Cranchi, Jeanneau i Marex. Oferuje pełną obsługę w zakresie sprzedaży i serwisu jachtów, motorówek, skuterów wodnych, silników zaburtowych, a także odzieży i akcesoriów.

Nowa era analityki – dostępna dla każdego
Premium
Nowa era analityki – dostępna dla każdego

Dziedzina zaawansowanej analityki wkracza w okres gwałtownych przemian, napędzanych modernizacją ekosystemów danych, rosnącymi oczekiwaniami użytkowników biznesowych oraz demokratyzacją narzędzi analitycznych. Obecnie dostępne są rozwiązania, które pozwalają analizować nie tylko liczby w tabelach, ale także rozumieć świat opisany słowami i obrazami.

Od momentu publicznego udostępnienia modeli językowych czy systemów na nich opartych (takich jak ChatGPT) świat biznesu dostrzegł ich transformacyjny potencjał. Umożliwiają one osobom bez specjalistycznej wiedzy odpytywanie dużych zbiorów danych za pomocą prostych zapytań, co wcześniej wymagało zaawansowanych umiejętności programistycznych. Jednymi z pierwszych inspirujących projektów nowej ery analityki były rozwiązania umożliwiające „rozmowę z dokumentami”, pozwalające osobom niebędącym analitykami na odpytywanie całych zbiorów danych, procesów lub polityk zawartych w dokumentach tekstowych. Proces, który wcześniej wymagał dogłębnej znajomości programowania, zaangażowania szeregu specjalistów i specjalistek ds. rozumienia języka naturalnego lub analizy danych oraz wielu tygodni pracy, dziś sprowadza się do napisania pojedynczego zapytania (tzw. promptu).

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Premium
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Rozbłysk zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) grozi przyćmieniem zaawansowanej analityki. Firmy, które przeznaczają swoje zasoby na szeroko reklamowane duże modele językowe (LLM‑y), takie jak ChatGPT, mogą zaniedbać zaawansowaną analitykę o sprawdzonej skuteczności w poprawie decyzji i procesów biznesowych, takich jak prognozowanie następnych najlepszych ofert dla klientów lub optymalizacja łańcuchów dostaw.

Konsekwencje tego dla alokacji zasobów i tworzenia wartości są znaczące. Zespoły zajmujące się danymi i analityką, z którymi współpracujemy, zgłaszają, że projekty związane z generatywną AI, często forsowane przez liderów obawiających się przegapienia kolejnej wielkiej innowacji, pochłaniają fundusze z ich budżetów. Ta redystrybucja środków może osłabić inicjatywy mające na celu dostarczenie wartości dla całej organizacji, mimo że wiele przedsiębiorstw wciąż nie znalazło przekonujących argumentów biznesowych przemawiających za LLM‑ami.

Jak AI zmienia sektor finansowy? Jak AI zmienia sektor finansowy?

Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, wpływając na obsługę klienta i wprowadzając innowacyjne rozwiązania.

Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu

Najnowsze badania pokazują, że szefowie marketingu dostrzegają korzyści ze sztucznej inteligencji w trzech kluczowych obszarach: zwiększanie produktywności sprzedaży, wzrost zadowolenia klientów i zmniejszanie ogólnych kosztów marketingu.

Więcej w: Analityka i Business Intelligence
Analityka i Business Intelligence

Jak zoptymalizować działanie firmy dzięki usprawnieniu usług telekomunikacyjnych?

Nowoczesne usługi telekomunikacyjne pomagają firmie Inter Cars we wsparciu rozwijającego się dynamicznie biznesu. Dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań telefonii IP największy w Europie Środkowej dystrybutor części znacząco obniżył koszty komunikacji wewnątrz firmy. Inter Cars jest niekwestionowanym liderem rynku sprzedaży części do aut zachodnioeuropejskich, a po połączeniu z firmą JC Auto – także japońskich. Dzięki tej fuzji Inter Cars stał […]

Michał Dolny
1 października 2009
Wnikanie w życie klientów
Analityka i Business Intelligence

Wnikanie w życie klientów

Żyjący na przełomie XIX i XX wieku światowej sławy antropolog i etnograf Bronisław Malinowski dużą część swojego życia spędził w Melanezji, gdzie starał się dogłębnie poznać tamtejszą kulturę. Ówcześnie w antropologii dominował styl pracy zasadzający się na lekturze i analizie tekstów (tzw. antropologia gabinetowa), a naukowcy rzadko prowadzili obserwacje w terenie. Malinowski badał społeczność Trobriandczyków w ich własnym środowisku. Na podstawie swoich doświadczeń […]

Dominika Maison
1 czerwca 2009
Analityka i Business Intelligence

Dobrze oszacuj wartość swoich klientów

O bezpieczeństwie firmy decyduje prawidłowo zarządzany portfel klientów. Kluczem do sukcesu, szczególnie w trudnych czasach, jest właściwy wybór tych, na których należy skoncentrować swoje działania, i umiejętne określenie ich wartości dla przedsiębiorstwa. Wzrost ryzyka, z którym ostatnio mamy do czynienia, przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, choćby przez ograniczenie dostępu do kapitału, a także na profil zachowań klientów. Historia pokazuje, że […]

Patryk Choroś Bogumił Kamiński
1 maja 2009
Koniec decyzji opartych na intuicji
Analityka i Business Intelligence

Koniec decyzji opartych na intuicji

Kryzys uświadomił menedżerom, że wiele zaprojektowanych przed laty procesów nie przystaje do wyzwań, przed którymi stają nowoczesne organizacje. Przez trzy dekady za prawdziwy symbol krótkowzroczności uchodził Ken Olson, założyciel i prezes koncernu high‑tech DEC, który u schyłku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku stwierdził, że nie sądzi, by ktokolwiek chciał mieć w domu komputer. Trzy lata później rozpoczęła się „era […]

Antoni Bielewicz
1 maja 2009
Zdolności analityczne jako źródło przewagi konkurencyjnej
Analityka i Business Intelligence

Zdolności analityczne jako źródło przewagi konkurencyjnej

Firmy stale szukają nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Pan twierdzi, że takim źródłem może być zaawansowana analiza danych. Co jest do niej potrzebne? Elementy układanki są dość oczywiste. Najważniejszy to dane – łatwo dostępne, gromadzone w hurtowni danych, pokazujące coś nowego i ważnego. Firmy, które chcą konkurować w zakresie analityki, muszą dodatkowo centralizować dane, zbierane w poszczególnych działach. Utrzymywanie organizacji […]

Thomas H. Davenport Andrzej Łokaj
1 września 2008
Zapanuj nad wydatkami służbowymi twoich pracowników!
Analityka i Business Intelligence

Zapanuj nad wydatkami służbowymi twoich pracowników!

Służbowe wydatki pracowników, chociaż nie są związane bezpośrednio z podstawową działalnością firmy, często stanowią znaczącą pozycję w jej budżecie. Środki przeznaczane na podróże i reprezentację nie zawsze są wydawane racjonalnie. Wdrożenie prostych narzędzi finansowych może zwiększyć kontrolę firmy nad wydatkami pracowników i ograniczyć koszty. Wiele firm nie przykłada dużej wagi do wydatków, które ponoszą menedżerowie, podróżując, nocując w hotelach czy […]

Łukasz Świerżewski Katarzyna Dedo-Olędzka
1 marca 2007
Chcesz zwiększyć zyski? Podziel rynek na mikrorynki
Analityka i Business Intelligence

Chcesz zwiększyć zyski? Podziel rynek na mikrorynki

Producenci dóbr konsumpcyjnych często wyznaczają ceny tak, by zrównoważyć popyt i podaż na swoje produkty w skali całego kraju lub regionu. Ustalając dla takiego produktu jedną, ogólnokrajową lub regionalną cenę, zapominają jednak, że gra rynkowa między popytem i podażą toczy się w rzeczywistości na znacznie węższym obszarze – na mikrorynkach ograniczonych nawet do kilku sąsiednich ulic lub kilku godzin […]

Damian Zapłata Szymon Józefowicz
1 marca 2006
Siła informacji przekazanej partnerom
Analityka i Business Intelligence

Siła informacji przekazanej partnerom

Dostarczenie informacji do indyjskich wsi sprawiło, że pracujący w prymitywnych warunkach plantatorzy soi, którzy przez wieki sprzedawali swoje produkty na tradycyjnych targach,mogli stać się częścią sprawnie funkcjonującego, nowoczesnego łańcucha dostaw. Dziś coraz większa liczba liderów biznesu rozumie, że aby znaleźć się o krok przed konkurencją, trzeba wykorzystać cudowną moc, jaką ma wymiana informacji między dostawcami, producentami i klientami […]

Łukasz Świerżewski
1 marca 2006
Jak wykorzystać informację do budowy doskonałego łańcucha dostaw?
Analityka i Business Intelligence

Jak wykorzystać informację do budowy doskonałego łańcucha dostaw?

W ciągu ostatnich kilkunastu lat firmy osiągnęły ogromny postęp w zarządzaniu informacją wewnątrz organizacji.Nadal jednak bardzo niewiele przedsiębiorstw potrafi wspólnie z dostawcami i klientami zarządzać informacją w ramach całego łańcucha dostaw.Dlaczego jest to takie trudne? Ponieważ wszędzie tam, gdzie krzyżują się interesy wielu partnerów, z których każdy jest przywiązany do własnego modelu biznesowego i używanych technologii, bardzo trudno jest odpowiedzieć na pytania: […]

Łukasz Świerżewski
1 marca 2006
Analityka i Business Intelligence

Procedury i kontrola wsparte anonimową informacją

Nadużycia gospodarcze stają się poważnym problemem dla wielu działających w Polsce przedsiębiorstw.Bywa, że trwają one wiele lat i narażają firmy na poważne straty.Można im jednak zaradzić. Kradzieże, oszustwa, nadużycia – wszystko to jest niestety równie stare jak świat. Pewnie już przy podziale mięsa z upolowanego mamuta któryś z naszych praprzodków wsuwał za pazuchę co smaczniejsze kawałki. A dziś jego odległy […]

Emil Wojtowicz
1 września 2005

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!