biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
CRM i ERP - nowe wymiary transformacji cyfrowej

CRM i ERP - nowe wymiary transformacji cyfrowej

Premium

Dziś bez systemów CRM i ERP trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu. Choć oba systemy się uzupełniają, to mogą służyć różnym celom przedsiębiorstwa.

Jak wynika z ankiety Gartnera, „14% globalnych CIO już wdrożyło sztuczną inteligencję, w związku z czym szacuje się, że AI związana z działaniami CRM zwiększy globalne przychody biznesowe o 1,1 biliona dolarów do końca 2021 roku”. Wyraźny zwrot z inwestycji widać również w przypadku zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA) i botów, które wciąż będą stanowiły priorytet dla firm. Coraz większa powszechność użycia rozwiązań CRM wiąże się także z tym, że stają się one się coraz bardziej przystępne cenowo, prostsze we wdrażaniu oraz łatwiejsze w użyciu.

Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do systemów ERP. Jak podaje Statista, globalny rynek ERP w chmurze będzie rósł o 13,6% rocznie i osiągnie wartość 40,5 miliarda dolarów do 2025 roku. Sztuczna inteligencja wykorzystywana w tych narzędziach (a w szczególności uczenie maszynowe) pomoże zoptymalizować jeszcze więcej procesów biznesowych, ale i tworzyć spersonalizowane interakcje z klientami.

ERP i CRM. Podobieństwa i różnice

Systemy ERP i CRM służą do optymalizacji i zarządzania procesami zachodzącymi w danej firmie. Mogą się bardzo skutecznie uzupełniać. A jaka jest różnica między nimi? W przypadku systemu ERP mówi się, że skupia się on na procesach zachodzących w całej organizacji. CRM to narzędzie służące wyłącznie do kontaktu z klientami. Zadaniem systemu ERP jest zintegrowanie w spójną całość wszystkich procesów zachodzących w danym przedsiębiorstwie. System pomaga zautomatyzować i uporządkować wiele zadań, takich jak czynności biznesowe, finansowe i płacowe. Z drugiej strony CRM wspiera zarządzanie i unifikację procesów marketingu, obsługi klienta i sprzedaży.

W założeniu funkcje i zadania systemów CRM są ograniczone. Choć systemy te pozwalają na unifikację i dynamikę różnych procesów w przedsiębiorstwie, to zakres jest znacznie mniejszy niż rozwiązań ERP. Jednak ich głównymi obszarami są usprawnienie transakcji biznesowych i usługowych, usprawnienie pracy działu marketingu oraz utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. Jak widać, różnica między ERP a CRM jest fundamentalna. Ten pierwszy skupia się bardziej na tej stronie działalności firmy, której nie widać z perspektywy klienta. Działania systemu CRM są widoczne z zewnątrz, ponieważ obejmują takie obszary jak marketing czy współpraca z klientami.

Zostało 76% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!





Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Rafał Pikuła

Redaktor MIT Sloan Management Review Polska.