Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Myślisz o biznesie platformowym? Zacznij od zimnego kompresu

Firmy o największej kapitalizacji na świecie to biznesy platformowe. Apple, Alphabet (Google), Amazon, Alibaba, Tencent – ich łączna wartość sięga prawie 6,5 biliona dolarów. Jako konsumenci indywidualni czy firmowi coraz częściej korzystamy z zakupów na platformach. Jako przedsiębiorcy coraz częściej sprzedajemy towary i usługi za pośrednictwem platform, czy to własnych, czy tworzonych przez inne organizacje.

Czy jednak oznacza to, że wejście w biznes platformowy automatycznie kieruje nas na ścieżkę wzrostu i gwarantuje miliardowe przychody? Niekoniecznie. A co gorsza, jak wynika z analiz BCG, spośród wszystkich biznesów platformowych zaledwie 15% odnosi sukces w długim horyzoncie czasowym. Reszta kończy mniej lub bardziej spektakularną klapą. Sama obecność na platformach też nie jest usłaną różami drogą prowadzącą wprost do klienta. Często przypomina o tym prof. Michael Cusumano z MIT Sloan School of Management – gość majowej konferencji „MIT Sloan Management Review Polska”. Jego zdaniem, sukces w biznesie platformowym wcale nie jest gwarantowany z góry, a „pośród szumu związanego z platformami – nazywanego czasem platformanią – głos zdrowego rozsądku nie zawsze jest słyszany”.

Jak zatem ustrzec się błędów i potknięć? Jak skutecznie budować swoją pozycję w środowisku platformowym? Jak korzystając z platform czy tworząc je, zachować zdrowy rozsądek? Tym zagadnieniom poświęcamy letni numer „MIT Sloan Management Review Polska”.

A w nim w artykule Jak, działając w ramach platformy, zachować konkurencyjność Donato Cutolo, Andrew Hargadon i Martin Kenney szkicują nowe, nieoczywiste strategie, pozwalające wyróżnić się na platformach biznesowych.

W tekście Na ile efektywny jest twój ekosystem biznesowy? Ulrich Pidun, Martin Reeves i Edzard Wesselink piszą o tym, na jakie wskaźniki i sygnały ostrzegawcze powinni zwracać uwagę liderzy w trakcie czterech podstawowych faz rozwoju biznesowych ekosystemów. O rosnącej popularności biznesu platformowego i jego nieco szerszym rozumieniu w polskim kontekście można natomiast przeczytać w artykule ***Jak z platform powstają ekosystemy biznesowe?***, który powstał na podstawie badań ICAN Research, oraz w wywiadzie z seryjnym przedsiębiorcą Bartoszem Ferencem pt. Wojny platformowe. Kto zdobędzie polskiego konsumenta?. Zachęcam też do lektury pozostałych tekstów w numerze. Mam nadzieję, że w postpandemicznej rzeczywistości ułatwią odkrycie nowych szans dla biznesu, nie tylko platformowego.

Paweł Górecki

Redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”


Najpopularniejsze tematy