Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Ludzki wymiar cyfrowej rekrutacji

Digitalizacja procesu zatrudniania stała się priorytetem organizacyjnym w związku z przejściem wielu firm na zdalny lub hybrydowy model pracy. Konkurowanie o najlepsze talenty na rynku przybrało na sile, ale jednocześnie stało się łatwiejsze dzięki rozwiązaniom cyfrowym, które cały proces rekrutacji przyspieszają. To, co wcześniej było opcją, w środku globalnego kryzysu stało się koniecznością. Jednak firmy przechodzące na pełną rekrutację cyfrową nie mogą zapominać, że tak naprawdę nie chodzi w niej o narzędzia, a o ludzi.

Pomimo kryzysu i ku zdziwieniu pracodawców w Polsce wciąż utrzymuje się rynek kandydata. Oczywiście podczas pierwszych miesięcy pandemii w 2020 roku rynek rekrutacyjny zamarł, jednak obecnie wiele się na nim dzieje. I nie mówimy tu wyłącznie o branży IT. Potwierdzają to również badania przeprowadzone przez firmę Devire. Według raportu #RynekZmianyPracy 2021 rynek pracownika jeszcze bardziej umocnił się, a zapotrzebowanie na fachowców stale rośnie. Aż 90% specjalistów i menedżerów, którzy wzięli udział w badaniu, otrzymało w ciągu ostatniego roku przynamniej jedno zaproszenie do udziału w procesie rekrutacyjnym.

Autorzy badania zwracają również uwagę na fakt, że obecnie większość osób aktywne zawodowo są na etapie zmiany, poszukiwania pracy lub deklarują otwartość na nowe wyzwania. Z tego względu, jak czytamy, zabieganie o wykwalifikowanych kandydatów oznacza dla pracodawcy konieczność bardzo uważnego budowania wizerunku firmy, począwszy od etapu rekrutacji, po proces onboardingu i starannego doboru benefitów, które w dobie koronawirusa przybrały nieco odmienną postać niż dotychczas.

Zjawisko digitalizacji zatrudnienia przybrało na sile podczas pandemii. W tym czasie część firm zdała sobie sprawę, że nie musi ograniczać się do puli kandydatów ze swojego regionu, aby z powodzeniem prowadzić biznes.

W nowej rzeczywistości zmieniają się również sposoby pozyskiwania pracowników. W czasach, kiedy większość osób wciąż pracuje zdalnie lub hybrydowo, rekrutacja stała się bardziej cyfrowa niż kiedykolwiek wcześniej. Przede wszystkim należy jednak podkreślić, że digitalizacja tego procesu nie sprowadza się wyłącznie do publikowania ofert pracy online – na internetowych tablicach ogłoszeń i w mediach społecznościowych. Cyfrowa rekrutacja to połączenie wielu cyfrowych narzędzi z odpowiednią strategią ich stosowania. Cyfrowe narzędzia stosowane są więc do pozyskiwania, oceny, przyciągania, selekcji i rekrutacji kandydatów na otwarte stanowiska.>

Digitalizacja procesu zatrudniania stała się priorytetem organizacyjnym w związku z przejściem wielu firm na zdalny lub hybrydowy model pracy. Konkurowanie o najlepsze talenty na rynku przybrało na sile, ale jednocześnie stało się łatwiejsze dzięki rozwiązaniom cyfrowym, które cały proces rekrutacji przyspieszają. To, co wcześniej było opcją, w środku globalnego kryzysu stało się koniecznością. Jednak firmy przechodzące na pełną rekrutację cyfrową nie mogą zapominać, że tak naprawdę nie chodzi w niej o narzędzia, a o ludzi.

Pomimo kryzysu i ku zdziwieniu pracodawców w Polsce wciąż utrzymuje się rynek kandydata. Oczywiście podczas pierwszych miesięcy pandemii w 2020 roku rynek rekrutacyjny zamarł, jednak obecnie wiele się na nim dzieje. I nie mówimy tu wyłącznie o branży IT. Potwierdzają to również badania przeprowadzone przez firmę Devire. Według raportu #RynekZmianyPracy 2021 rynek pracownika jeszcze bardziej umocnił się, a zapotrzebowanie na fachowców stale rośnie. Aż 90% specjalistów i menedżerów, którzy wzięli udział w badaniu, otrzymało w ciągu ostatniego roku przynamniej jedno zaproszenie do udziału w procesie rekrutacyjnym.

Autorzy badania zwracają również uwagę na fakt, że obecnie większość osób aktywne zawodowo są na etapie zmiany, poszukiwania pracy lub deklarują otwartość na nowe wyzwania. Z tego względu, jak czytamy, zabieganie o wykwalifikowanych kandydatów oznacza dla pracodawcy konieczność bardzo uważnego budowania wizerunku firmy, począwszy od etapu rekrutacji, po proces onboardingu i starannego doboru benefitów, które w dobie koronawirusa przybrały nieco odmienną postać niż dotychczas.

Zjawisko digitalizacji zatrudnienia przybrało na sile podczas pandemii. W tym czasie część firm zdała sobie sprawę, że nie musi ograniczać się do puli kandydatów ze swojego regionu, aby z powodzeniem prowadzić biznes.

W nowej rzeczywistości zmieniają się również sposoby pozyskiwania pracowników. W czasach, kiedy większość osób wciąż pracuje zdalnie lub hybrydowo, rekrutacja stała się bardziej cyfrowa niż kiedykolwiek wcześniej. Przede wszystkim należy jednak podkreślić, że digitalizacja tego procesu nie sprowadza się wyłącznie do publikowania ofert pracy online – na internetowych tablicach ogłoszeń i w mediach społecznościowych. Cyfrowa rekrutacja to połączenie wielu cyfrowych narzędzi z odpowiednią strategią ich stosowania. Cyfrowe narzędzia stosowane są więc do pozyskiwania, oceny, przyciągania, selekcji i rekrutacji kandydatów na otwarte stanowiska.

Digitalizacja zatrudnienia – przejściowa moda czy nowy standard na rynku?

Przejście na cyfrowy model rekrutacyjny nie powinno być celem samym w sobie. Cyfrowa transformacja w rekrutacji oznacza rozpoznanie potencjału, unikanie ryzyka, zrozumienie nowych technologii i wdrażanie ich w ukierunkowany sposób.

Zjawisko digitalizacji zatrudnienia przybrało na sile podczas pandemii. Rekruterzy nie mieli wówczas możliwości przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego w sposób tradycyjny ze względu na

Zostało 73% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Dorota Hechner

Z początkiem października 2020 r. dołączyła do firmy rekrutacyjnej i outsourcingowej Devire i objęła stanowisko Business Unit Managera Pionu Perm Professional. Dorota ma 9-letnie doświadczenie w branży rekrutacyjnej – swoją ścieżkę zawodową zaczynała w grupie Korn Ferry, odpowiadając za projekty międzynarodowe. Przez 6 lat była związana z Hays Poland. Budowała i rozwijała zespoły skupione wokół rekrutacji na stanowiska komercyjne, analityczne i digitalowe, interdyscyplinarne branżowo: Retail, Hospitality, FMCG, e-commerce, IT, przemysł, branża budowlana, automotive itd. Prywatnie jest fanką fitnessu, zdrowego odżywiania i czytania książek.

Paulina Kostro

Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy