Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Identyfikatory GS1 wspierają sprzedaż

Łańcuchy dostaw oparte na standardach GS1 funkcjonują w sposób płynny i niezakłócony. W przypadku jakichkolwiek zawirowań ich odbudowa jest łatwa. Szybciej też można włączyć nowego partnera, który wykorzystując standardy GS1, praktycznie z dnia na dzień potrafi dostosować się do wymagań identyfikacyjnych i komunikacyjnych w takim łańcuchu dostaw - wyjaśnia dr inż. Elżbieta Hałas, członkini zarządu i CEO GS1 Polska.

W powszechnej opinii kryzys wywołany pandemią przyspieszył wszelkie procesy cyfryzacyjne, w tym w obszarze e‑commerce. Na całym świecie rośnie popularność platform sprzedażowych (marketplace). Jak ten rynek wygląda w Polsce? Jak na rodzimym rynku rośnie zainteresowanie tego typu sposobem sprzedaży?

W Polsce nadal niekwestionowanych liderem jest Allegro z rozpoznawalnością marki na poziomie 80% wg raportu Gemiusa. Nie jest jednak jedyne. Każdego roku w Polsce powstaje kilka nowych marketplace’ów. Ciekawym zjawiskiem, jakie obserwujemy w GS1 Polska, praktycznie od początku lockdownu w 2020 roku, jest uruchamianie niedużych lokalnych marketplace’ów, skupiających producentów czy dostawców, często mikro- i miniprzedsiębiorców z danego regionu i oferujących swoje produkty przez internet.

W jaki sposób postawienie na unikatową identyfikację produktów może ułatwiać odbudowanie łańcuchów dostaw po kryzysie?

Nawet bez pandemii aż 40% przesyłek poza granicami krajów traciła tzw. tracking, czyli mówiąc wprost, traciło. Mówienie „tym samym językiem”, czyli używanie identyfikatorów GS1, od początku do końca łańcucha dostaw zapobiega temu zjawisku. Dlatego Europejski Komitet Normalizacyjny w roku 2016 zarekomendował jeden z identyfikatorów GS1 (numer SSCC) jako standard do oznaczenia transgranicznych przesyłek paczkowych. Powiązanie procedur celnych z budowanymi właśnie globalnymi rejestrami GS1 usprawni przepływ informacji o towarach i szczegółowych informacji o zawartości przesyłek.

Omnichannel jest wyzwaniem dla e‑commerce od lat. Czy okres pandemii i generalnie większe zainteresowanie handlem internetowym przyniósł tu jakieś znaczące zmiany?

Zmiany ostatniego roku pokazują, że handel elektroniczny okazuje się bardzo istotnym kanałem sprzedaży w sytuacjach kryzysowych, takich jak pandemia COVID‑19. W GS1 Polska obserwujemy bardzo duże zainteresowanie naszych klientów kanałem online. Sklepy stacjonarne, producenci czy właściciele marek próbują w szybkim tempie zdobyć wiedzę o technikach i narzędziach potrzebnych do sprzedaży internetowej. Przejście na sprzedaż wielokanałową przestało być tylko modnym hasłem, a stało się realną szansą na szybkie znalezienie klientów i zwiększenie sprzedaży. Łączenie kanałów online i offline w handlu to obecnie najważniejszy trend w branży retail. Obserwujemy to także dzięki zwiększonej liczbie nowych Uczestników Systemu GS1. Handel wielokanałowy wymaga spójnej i jednolitej identyfikacji w obu kanałach, dlatego coraz więcej nowych firm przychodzi po identyfikatory GS1.

Czy rosnące znaczenie platform oznacza dla firm konieczność przyspieszenia procesów cyfryzacyjnych?

Platformy na pewno ułatwiają cyfryzację procesów sprzedażowych, ponieważ mają narzędzia do prowadzenia handlu internetowego łącznie z marketingowymi. Czy dany podmiot będzie szerzej budował swoje kompetencje w zakresie cyfryzacji, to już zależy od niego. Na pewno, gdy jego biznes będzie się rozwijał, on sam stanie przed wyzwaniem usprawnienia procesów logistycznych i automatyzacji komunikacji z partnerami. Wtedy ze standardami GS1 będzie mógł to zrobić szybciej i łatwiej, ponieważ skorzysta z dostępnego już know‑how i wielu praktycznych doświadczeń innych firm. Ogromne znaczenie ma sprawna digitalizacja danych produktowych, gdyż to od nich i ich wiarygodności zależy to, jak klienci będą widzieć produkt w internecie i czy podejmą decyzję o zakupie.

Jak zwiększać zauważalność produktów na platformach sprzedażowych i jak mogą pomóc w tym identyfikatory?

Sposobów na zwiększenie zauważalności produktów na platformach sprzedażowych jest wiele – począwszy od szukania nisz produktowych (wyselekcjonowana grupa produktów, a nie cały asortyment), po cenę czy płatne reklamy. Reprezentuję GS1 – organizację zajmującą się standardami, więc na nich się skupię. Mam tu na myśli przede wszystkim nasz flagowy identyfikator – numer GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej, który w sposób jednoznaczny i globalny identyfikuje konkretny produkt. Taka identyfikacja jest niezbędna dla poprawnej budowy katalogów produktowych. A poprawny katalog produktowy zwiększa zadowolenie klienta, który szybciej znajdzie produkt, którego szuka, z uwzględnieniem ważnych dla niego cech. Z numerem GTIN mamy zatem większe szanse, że klient znajdzie nasz produkt i go kupi. W numerze GTIN zaszyta jest również informacja o firmie, która jest właścicielem marki produktu oznaczonego tym identyfikatorem. Stosowanie go wzmacnia potwierdzenie oceny autentyczności tego produktu. Dla potrzeb całego rynku stworzyliśmy platformę eProdukty (dostępną pod adresem www.eprodukty. gs1.pl), na której każdy podmiot zarejestrowany może sprawdzić poprawność i legalność stosowanego przez siebie numeru GTIN. Z naszej bazy korzystają na co dzień również internetowe platformy sprzedażowe.

GTIN jest jednym z atrybutów wyszukiwania w Google’u. Algorytmy wyszukiwarki biorą go pod uwagę od 2012 roku. Z badań Google’a wynika, że zastosowanie identyfikatora GTIN przy opisie oferty umożliwia lepsze łączenie danych produktowych z frazami wpisanymi przez użytkowników do wyszukiwarki, a strony internetowe sprzedawców mają nawet o 40% więcej odsłon, a to z kolei przekłada się na wzrost konwersji o nawet 20%. Z tego powodu amerykański koncern w lutym 2017 roku wprowadził obowiązek stosowania GTIN w Google Adwords i Google Shopping. To spowodowało również, że coraz więcej sklepów internetowych wprowadza numery GTIN w kartach produktów.

Kolejnym standardem ułatwiającym funkcjonowanie marketplace’ów jest GS1 SmartSearch. Jest to standard zgodny ze schema.org, opracowanym przez Google’a, Microsoft, Yahoo i Yandex w celu uporządkowania treści o produktach znajdujących się w internecie. GS1 SmartSearch bazuje na numerze GTIN i zawiera ponad 300 atrybutów opisujących produkty z różnych kategorii. Za pomocą tzw. danych strukturalnych można połączyć identyfikator produktu z atrybutami produktów. Najprościej mówiąc, polega to na dodaniu do kodu strony internetowej struktury, która opisuje informacje o produkcie, np. nazwę produktu, wagę, rozmiar, kolor, GTIN. Klient, szukając produktu, wymienia jego atrybuty, dzięki którym wyszukiwarka łatwiej go znajduje i wyświetla klientowi. Użytkownicy internetowi mogą szybciej i wygodniej porównywać produkty oraz kupić te, które odpowiadają ich indywidualnym potrzebom. Sprzedawcy internetowi mają większą szansę na sprzedaż, ponieważ ich produkty są wyżej pozycjonowane w wyszukiwarkach. •


Najpopularniejsze tematy