Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Ekonomia jednostki – warto mieć ją na względzie

Prosta, choć często pomijana ekonomia jednostki może pomóc przedsiębiorcom na czas zorientować się, czy przypadkiem nie narażają swojego biznesu na poważne straty.

Firma Ofo, zajmująca się wypożyczaniem rowerów, została założona w 2014 roku przez członków klubu rowerowego Uniwersytetu Pekińskiego. Początkowo Ofo było po prostu klubem miłośników turystyki rowerowej, by wkrótce stać się wypożyczalnią rowerów, wykorzystującą aplikację umożliwiającą znalezienie znajdującego się w pobliżu roweru i odblokowanie go. Według twórców Ofo taki biznes miał wielkie szanse powodzenia. Wystarczyły niespełna trzy lata, a Ofo stało się całkiem potężnym przedsiębiorstwem. Do 2016 roku Ofo dysponowało w Chinach flotą 85 tys. rowerów, co wprawdzie na tamtejszym rynku nie jest imponującą liczbą, ale za to zaczęło otwierać oddziały na całym świecie, w tym w Indiach, Europie, Australii i Stanach Zjednoczonych. Było to możliwe dzięki pozyskaniu aż 2 mld dol. od inwestorów. Pierwsze kłopoty nadeszły już wkrótce, bo w 2018 roku, konkurencja była zbyt duża i Ofo zaczęło mieć problemy z płynnością finansową. W 2019 roku Ofo zakończyło działalność.

Co poszło nie tak?

W pierwszych latach swojej działalności Ofo, podobnie jak wiele nowych przedsięwzięć, zwłaszcza tych wspieranych przez kapitał podwyższonego ryzyka (venture capital), stawiało na rozwój, co w wielu przypadkach oznacza inwestycje i brak zysku, mówiąc wprost – stratę. Nie jest to oczywiście niczym niespodziewanym w przypadku start- -upów, ale kluczowe pytanie brzmi, czy takie straty są zdrowe czy niezdrowe. Jeśli model biznesowy przewiduje tworzenie i przechwytywanie wartości, straty pojawiają się wyłącznie dlatego, że przedsiębiorcy inwestują we wzrost i skalę. W miarę upływu czasu i wzrostu biznesu straty powinny same się wyrównać. Takie straty nazywamy zdrowymi.

Jeśli jednak model biznesowy jest zasadniczo wadliwy i nie obejmuje części wytworzonej wartości, większa skala nie spowoduje, że straty zamienią się w zyski. Wbrew tradycyjnemu myśleniu podejście polegające na absorpcji strat z roku na rok w celu pobudzenia wzrostu przychodów nie sprawdzi się w przypadku większości przedsiębiorców. Jak przekonała się firma Ofo, może to być droga do pewnej porażki.

Zostało 91% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Dóra Horváth

Doktorantka i asystentka towarzysząca na Uniwersytecie Korwina w Budapeszcie.

S. Ramakrishna Velamuri

Profesor i dziekan w Mahindra University School of Management.

Ramon Casadesus-Masanell

Profesor zarządzania biznesem w Harvard Business School na wydziale im. Hermana C. Krannerta.


Najpopularniejsze tematy