10 korzyści z przeniesienia biznesu do chmury

Usługi w chmurze pomagają bardzo konkretnie rozwijać biznes, a co najlepsze – sprawdzają się zarówno w przypadku wielkich korporacji, jak i małych firm. To się po prostu opłaca.

Współczesny biznes nie istnieje bez internetu, ale w Polsce nadal z usług chmurowych korzysta zaledwie 11% przedsiębiorstw (Eurostat, rok 2018). Szybko się to jednak zmienia – wydatki na Cloud Computing rosną w polskich firmach w tempie 20% rok do roku. I bardzo dobrze, ponieważ istnieje co najmniej 10 powodów, dla których rzeczywiście opłaca się przenieść biznes do chmury.

1. Elastyczność

Usługi oparte na chmurze świetnie się skalują. Dzięki temu są idealne dla firm, które szybko rosną lub w których gwałtownie zmienia się zapotrzebowanie dotyczące przepustowości czy wydajności niektórych procesów. Równie sprawnie działa to też w drugą stronę – podczas przekształceń i zmniejszania skali działania wybranych usług. Ta elastyczność i sprawność operacyjna to jeden z elementów budowania przewagi nad konkurencją.

2. Odzyskiwanie danych po awarii

Niezależnie od wielkości firmy zawsze konieczne jest przygotowanie i wykorzystywanie niezawodnych rozwiązań odzyskiwania danych w przypadku awarii. Niestety, w przypadku mniejszych firm, które nie posiadają wymaganej gotówki i doświadczenia, często mamy do czynienia bardziej z planami, życzeniami, a nie działającym systemem ochrony danych.

Chmura pomaga coraz większej liczbie przedsiębiorstw w zwalczaniu tego negatywnego trendu. Według Aberdeen Group małe firmy dwukrotnie częściej niż duże wdrażają rozwiązania chmurowe właśnie do tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych. Pozwala to zaoszczędzić czas oraz uniknąć dużych inwestycji na początku procesu.

3. Automatyczne aktualizacje oprogramowania

Wygoda usług opierających się na przetwarzaniu w chmurze polega na tym, że serwery znajdują się poza siedzibą firmy. To dostawca tych usług opiekuje się nimi za nas – i to on troszczy się o regularne aktualizacje oprogramowania, w tym aktualizacje zabezpieczeń. Pracownicy firmy mogą dzięki temu skupić się na tym, co robią najlepiej i w czym są naprawdę kompetentni – rozwijaniu firmy.

4. Redukcja wydatków kapitałowych

Usługi w ramach Cloud Computing eliminują wysokie koszty związane z zakupem sprzętu. Płaci się za to, z czego się korzysta, w modelu opartym na subskrypcji. Nie tylko jest to rozwiązanie lepsze dla przepływów pieniężnych firmy, ale dochodzi do tego także łatwość konfiguracji i zarządzania systemem IT. Wdrożenie usług w chmurze nie wymaga dużych wydatków na początku procesu – ich rozpoczęcie jest wyjątkowo łatwe.

5. Lepsza współpraca zespołów

Członkowie różnych zespołów i działów w przedsiębiorstwie mogą dzięki przeniesieniu przepływu danych do chmury w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie uzyskać dostęp do potrzebnych dokumentów, łatwo je edytować i udostępniać innym. Aktualizacja danych zachodzi w czasie rzeczywistym i jest widoczna dla wszystkich zainteresowanych, dzięki czemu współpraca staje się bardziej wygodna i efektywna.

6. Praca z dowolnego miejsca

Prosta zasada: jeśli w danym miejscu dysponujesz połączeniem internetowym, możesz w nim „być w pracy”. Co ważne, aplikacje mobilne dostępne w ramach usług chmurowych sprawiają, że wykonywanie tej pracy nie jest uzależnione od urządzenia, jakie masz w danym momencie do dyspozycji – może to być komputer stacjonarny, notebook, ale także tablet czy smartfon.

Dzięki temu firma może zaoferować pracownikom bardziej elastyczne warunki świadczenia pracy, a dzięki temu ułatwić im harmonijne połączenie między życiem zawodowym a prywatnym – bez spadku wydajności. Badania wykazują, że aż 42% pracowników chętnie zamieniłoby część swojego wynagrodzenia na możliwość telepracy – dzięki usługom przeniesionym do chmury. Średnio pracownicy byliby skłonni do obniżenia wynagrodzenia nawet o 6%.

7. Bezpieczny obieg dokumentów

Im więcej pracowników firmy i jej partnerów ma dostęp do ważnych dokumentów i wspólnie nad nimi pracuje, tym ważniejsze staje się zapotrzebowanie na szczelny, bezpieczny system kontroli obiegu plików. W czasach przed popularyzacją usług chmurowych pracownicy musieli wysyłać wielokrotnie kolejne wersje plików – jako załączniki do wiadomości e-mail. Na dodatek mogły być one przetwarzane w danym momencie tylko przez jednego użytkownika. Prędzej czy później – zwykle prędzej, niż się spodziewano – kończyło się to bałaganem związanym z występowaniem różnych wersji, sprzecznych treści, formuł, tytułów.

Na dodatek zapotrzebowanie na sprawny obieg dokumentów – i to w zakresie globalnym – rośnie, co tylko potęguje zakres możliwych komplikacji. Według badań 73% pracowników operujących na danych co najmniej raz w miesiącu współpracuje z ludźmi w różnych strefach czasowych i regionach.

Chmura sprawia, że wszystkie pliki przechowywane są centralnie – i wszyscy zainteresowani widzą jedną, aktualną wersję dokumentu. W prosty sposób przekłada się to na sprawniejszą współpracę, a ostatecznie oznacza wydajniejszą pracę, mniej popełnianych błędów i lepszy wynik finansowy.

8. Bezpieczeństwo

Zagubienie komputera przenośnego to oczywiście strata finansowa, ale potencjalnie dużo groźniejsza wydaje się utrata zapisanych w nim poufnych danych. Chmura obliczeniowa zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo w tego typu sytuacji – ponieważ dane przechowywane są w chmurze, możliwy jest zdalny dostęp do nich bez względu na to, co dzieje się z utraconym komputerem. Mało tego, możliwe jest także zdalne wyczyszczenie dysków zagubionych notebooków, tak aby nie dostały się one w niepowołane ręce.

9. Konkurencyjność

Jak w prosty sposób sprawić, by firma stała się bardziej konkurencyjna? Wdrożenie usług chmurowych oznacza dostęp do najnowszych technologii klasy korporacyjnej – dla każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości. Umożliwia także mniejszym firmom szybsze i skuteczniejsze działanie w porównaniu z większą, bardziej znaną konkurencją. Dawid walczy z Goliatem jak równy z równym, ale zachowuje szczupłość i zwinność charakterystyczną dla mniejszych przedsiębiorstw.

10. Przyjazność dla środowiska

Dziewięć wymienionych wcześniej punktów to korzyści wpływające bezpośrednio na rozwój i działanie firmy. Warto jednak pamiętać o jeszcze jednej, mniej „egoistycznej”, zalecie usług chmurowych – są one bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Dzięki nim firmy zużywają tylko tyle zasobów sprzętowych i tylko tyle energii, ile w danym momencie potrzebują. Ślad węglowy związany z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa utrzymywany jest zatem stale na poziomie niezbędnego minimum.

Materiał partnerski